Feature


Published: 11 Mar 2021

In the startup world, growth in the early stages is crucial. If there is absolutely no change in a certain period of time, for example three to six months, then it's time to consider pivots. But, wait. Do you know what is a pivot in startup?

A book The Lean Startup defines pivots are "structured corrections designed to test fundamentally new hypotheses about products, strategies and growth engines." Thus, pivots usually occur when companies make fundamental changes to their business after determining (usually through market research) that their products do not meet the desired market needs, known as product market fit (investing.com).

For example, you know Instagram, right? Who would have thought that this widely used social media was the result of a pivot. Previously, Kevin Systrom and Mike Krieger, Co-Founders of Instagram, had a product called Burbn. This ancestor of Instagram presented so many features. From sharing photos to checking in locations. However, Burbn failed because of its unfocused and too many features. So, they choose to zoom in pivot with various considerations.

For those who don't know, zoom in pivot is a pivot method that focuses on a few products and chooses to retain features that are mostly used by users (id.techinasia.com). The result of this zoom in pivot is a product that you are now familiar with on Instagram. The results of their pivots are proven to provide better quality and increase income. Now the question is, what kind of conditions are experienced by startups that have to do a pivot? This is a suggestion as quoted from id.techinasia.com:

  1. When a startup does not growth after trying everything possible.
  2. When scenario doesn't work. Usually profit from sales of products/services, or growth in the number of users, don't fit the scenario.
  3. When things happen outside the will. For example, an investor suddenly retreated halfway.

Pivoting isn't something to be embarrassed. In fact pivot is actually able to save your business, so that it can adapt to the market and save the people in it. Changes that affect business will always occur in line with market conditions. Startup founders must not be careless and must always be sensitive to innovations in the market or those made by competitors. (Ruhmaya Nida Wathoni. Illustration: marketoonist.com)

 

 

 

Hal-hal yang Perlu Startup Founder Ketahui Sebelum Lakukan Pivot

 

Di dunia startup, pertumbuhan tahap awal sangatlah penting. Jika sama sekali tidak ada perubahan dalam jangka waktu tertentu, misalnya tiga  sampai enam bulan, maka saatnya mempertimbangkan pivot. Tapi, tunggu dulu. Apakah Anda tahu apa itu pivot dalam startup?

Buku "The Lean Startup" mendefinisikan pivot sebagai "perubahan terstruktur yang dirancang untuk menguji hipotesis baru yang fundamental tentang produk, strategi, dan growth engine." Jadi, pivot biasanya terjadi ketika perusahaan melakukan perubahan mendasar pada bisnisnya setelah menentukan (biasanya melalui riset pasar) bahwa produknya tidak memenuhi kebutuhan pasar, atau dikenal dengan product market fit (investing.com).

Misalnya, Anda tahu Instagram ‘kan? Siapa sangka media sosial yang banyak digunakan ini ternyata hasil dari sebuah proses pivot. Sebelumnya, Kevin Systrom dan Mike Krieger, selaku Co-Founders Instagram, punya produk bernama Burbn. Instagram versi lama ini menghadirkan begitu banyak fitur. Mulai dari berbagi foto hingga check-in lokasi. Namun, Burbn gagal karena tidak fokus dan terlalu banyak fiturnya. Jadi, mereka memilih zoom in pivot dengan berbagai pertimbangan.

Bagi yang belum tahu, zoom in pivot adalah metode pivot yang fokus pada beberapa produk dan memilih untuk mempertahankan fitur yang paling banyak digunakan oleh pengguna (id.techinasia.com). Hasil zoom in pivot ini merupakan produk yang kini sudah Anda kenal di Instagram. Hasil pivot mereka terbukti memberikan kualitas yang lebih baik dan menambah penghasilan. Nah pertanyaannya, kondisi seperti apa yang dialami oleh para startup yang harus melakukan pivot? Ini saran sebagaimana dikutip dari id.techinasia.com:

  1. Ketika startup tidak berkembang setelah mencoba segala kemungkinan.
  2. Ketika skenario yang Anda susun tidak berhasil. Biasanya keuntungan penjualan produk/jasa, atau pertumbuhan jumlah pengguna, tidak sesuai skenarion.
  3. Ketika sesuatu terjadi di luar kemauan. Misalnya, seorang investor tiba-tiba mundur di tengah jalan.

Melakukan pivot bukanlah sesuatu yang memalukan. Malah pivot sebenarnya mampu menyelamatkan bisnis Anda, sehingga bisa beradaptasi dengan pasar dan menyelamatkan orang-orang di dalamnya. Perubahan yang mempengaruhi bisnis akan selalu terjadi sejalan dengan kondisi pasar. Pendiri startup tidak boleh gegabah dan harus selalu peka terhadap inovasi yang ada di pasar atau yang dibuat oleh kompetitor. (Ruhmaya Nida Wathoni. Ilustrasi: marketoonist.com).