Feature


Published: 20 Apr 2021

Market penetration is a growth strategy whereby a company concentrates on expanding its market share. This is done by attracting new customers, grabbing customers from competitors, or attracting customers who are not currently using the product. Market penetration is carried out, among other things, by charging lower prices and intensifying promotion more broadly.

Before discussing methods or ways to achieve market penetration, it is better if we first understand the things that must be considered, quoted from dailysocial.id:

Look for problems and validation in the field. A startup has a greater chance of success when it is able to test and validate its solutions. By interacting with others and asking the right questions, you can test whether your ideas really solve problems or not. In addition, you will also find out potential customers and market availability for the product you are developing (id.techinasia.com).

Know the user to determine the strategy. When talking about the initial phase of a startup, all kinds of strategies must be tried to achieve business targets. Some are successful and some fail. However, it should be underlines that all successful strategies do not necessarily apply to all categories of business.

Take lessons from customer acquisition efforts. No less important is building a connection with users to understand what they really need and want. From users feedback, startups can develop the best experience for them. This is much more important than building a user base by providing continuous promos

Competition encourages you to learn faster. Strategy is needed to build a user base, increase business, and maintain its position in the competitive market. Competition is healthy. The more players, the better it is to drive product or service penetration.

There are three marketing methods to achieve greater market penetration:

1. Grab customers from competitors

2. Sell more to existing customers

3. Attract new customers to existing products and services.

For a penetration strategy to be effective, the market must be large enough to be able to maintain low profit margins. Market penetration is usually achieved by using an aggressive marketing mix. This includes low pricing strategies, sales promotion and advertising, and distribution channel expansion. The advantages of such penetration strategy include rapid diffusion, including  the adoption of the company's products in the market. In addition, the strategy becomes an incentive for companies to maintain efficiency. Another advantage, according cerdasco.com, is reduced competition and encourages the creation of goodwill. (Ruhmaya Nida Wathoni. Illustration: welpmagazine.com).

 

 

 

Seberapa Penting Penetrasi Pasar untuk Startup?

 

Penetrasi pasar merupakan strategi pertumbuhan di mana perusahaan berkonsentrasi pada perluasan pangsa pasarnya. Ini dilakukan dengan menarik pelanggan baru, menarik pelanggan dari pesaing, atau menarik pelanggan yang saat ini tidak menggunakan produk. Penetrasi pasar dilakukan, antara lain, dengan memasang harga lebih rendah dan menggencarkan promosi secara lebih luas.

Sebelum membahas metode atau cara mencapai penetrasi pasar, ada baiknya Anda memahami terlebih dahulu hal-hal yang harus diperhatikan, sebagaimana dikutip dari dailysocial.id:

Temukan masalah dan validasi di lapangan. Sebuah startup memiliki peluang sukses yang lebih besar jika mampu menguji dan memvalidasi solusinya. Lewat berinteraksi dengan orang lain dan mengajukan pertanyaan yang tepat, Anda dapat menguji apakah ide Anda benar-benar mampu memecahkan masalah atau tidak. Selain itu, Anda juga akan mengetahui calon konsumen dan ketersediaan pasar untuk produk yang sedang Anda kembangkan (id.techinasia.com).

Kenali pengguna untuk menentukan strategi. Jika berbicara tentang fase awal startup, segala macam strategi harus dicoba untuk mencapai target bisnis. Beberapa ada yang berhasil dan beberapa gagal. Namun, perlu digarisbawahi bahwa semua strategi yang berhasil tidak serta merta berlaku untuk semua kategori bisnis.

Ambil pelajaran dari upaya akuisisi pelanggan. Yang tidak kalah penting adalah membangun koneksi dengan pengguna untuk memahami apa yang mereka butuhkan dan mereka inginkan. Dari masukan pengguna, startup dapat mengembangkan pengalaman terbaik untuk mereka. Hal ini jauh lebih penting daripada membangun basis pengguna dengan terus memberikan promo

Persaingan mendorong pendidikan yang lebih cepat. Strategi diperlukan untuk membangun basis pengguna, meningkatkan bisnis, dan mempertahankan posisi di pasar yang kompetitif. Persaingan itu sehat. Semakin banyak pemain, semakin baik pula upaya untuk mendorong penetrasi produk atau layanan.

Ada tiga metode pemasaran untuk mencapai penetrasi pasar yang lebih besar:

1. Ambil pelanggan dari pesaing

2. Jual lebih banyak ke pelanggan yang sudah ada

3. Menarik pelanggan baru ke produk dan layanan yang sudah ada.

Agar strategi penetrasi efektif, pasar harus cukup besar untuk dapat mempertahankan margin keuntungan yang rendah. Penetrasi pasar biasanya dicapai dengan menggunakan bauran pemasaran yang agresif. Ini termasuk strategi harga rendah, promosi penjualan dan periklanan, dan perluasan saluran distribusi. Keuntungan dari strategi penetrasi seperti ini adalah difusi yang cepat, termasuk adopsi produk perusahaan di pasar. Selain itu, strategi tersebut dapat menjadi insentif bagi perusahaan untuk menjaga efisiensi. Keuntungan lainnya, menurut cerdasco.com, adalah berkurangnya persaingan dan mendorong terciptanya niat baik. (Ruhmaya Nida Wathoni. Ilustrasi: welpmagazine.com).