News

What's happening in PresUniv


Published: 09 Sep 2019

Application of green marketing in a company has a positive impact on the environment. By implementing a green marketing program, it will strengthen the brand image and increase the consumers’ purchase decision. This was mentioned by the Head of Management Study Program President University Dr. Dra. Genoveva, M.M. and her student Dian Ridho Samukti in a journal article entitled “The Influence Of Green Marketing Toward Consumers’ Purchase Decision Mediated By Brand Image”. An environmental promotion such as showing how to dispose of bottles by destroying the packaging is necessary because it can reflect the campaign or program of a company in maintaining environmental sustainability.

The environmental issue nowadays has caused many companies to encourage people to take care of the environment. As a new focus in business ventures, green marketing is used as an alternative strategy in an effort to meet consumer needs and as a form of concern for environmental sustainability.

Green marketing starting from the green environment, green product, green brand, green packaging, green advertising, green price, green place and so on. It covers all efforts made by the company in designing, promoting, pricing and distributing products that do not harm the environment. In addition, green marketing also gives added value to the company's image in increasing competitiveness.

Highlighting the issue on one of the mineral water product in Jakarta Greater Area (Jabodetabek), the journal article selected as Best Paper in Business & Economics National Conference at Atma Jaya University (27/8).

According to Genoveva, the green marketing that they discussed in the journal article is a new focus in business ventures that need to be paid attention to.

“Besides all the benefits that green marketing can offer to the environment and the company, the top management and owners of companies still practice a minimum amount of commitment toward this green marketing. I think it is important for practitioner especially top management of a company practice green marketing as it is good for the environment and strengthen the brand image of a company,” she explained.

In the journal article, they also give recommendations for the government to provide good policies for companies that have a positive impact on the environment. Also, the government must continue to provide supervision of companies that have a negative impact on the environment. (AC/SL)

 


 

Penerapan green marketing di suatu perusahaan memiliki dampak positif terhadap lingkungan. Menerapkan program pemasaran ramah lingkungan akan memperkuat brand image perusahaan dan meningkatkan keputusan pembelian konsumen. Hal ini disebutkan oleh Kepala Program Studi Manajemen President University Dr. Dra. Genoveva, M.M. dan mahasiswanya Dian Ridho Samukti dalam sebuah artikel jurnal berjudul "Pengaruh Pemasaran Hijau Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen yang Dimediasi oleh Citra Merek". Iklan peduli lingkungan seperti menunjukkan cara membuang botol dengan menghancurkan kemasan adalah sesuatu yang perlu dilakukan karena mencerminkan kampanye atau program suatu perusahaan dalam menjaga kelestarian lingkungan.

Masalah lingkungan saat ini menyebabkan perusahaan mengundang masyarakat untuk menjaga kualitas lingkungan. Sebagai fokus baru dalam bisnis, green marketing digunakan sebagai strategi alternatif dalam upaya memenuhi kebutuhan konsumen dan sebagai bentuk kepedulian terhadap kelestarian lingkungan.

Green marketing  dimulai dari  lingkungan ramah lingkungan, produk ramah lingkungan, merek ramah lingkungan, kemasan ramah lingkungan, iklan ramah lingkungan, harga ramah lingkungan, tempat ramah lingkungan dan sebagainya. Green marketing dilakukan dalam semua aktivitas perusahaan, mulai dari merancang, mempromosikan, menentukan harga, dan mendistribusikan produk yang tidak merusak lingkungan. Selain itu, green marketing  juga memberikan citra positif bagi perusahaan dalam meningkatkan daya saingnya.

Menyoroti kasus pada salah satu produk air mineral di Jabodetabek, artikel jurnal ini terpilih sebagai Makalah Terbaik (Best Paper) dalam Konferensi Nasional Bisnis & Ekonomi di Universitas Atma Jaya (27/8).

Menurut Genoveva, green marketing  yang mereka diskusikan di artikel jurnal ini merupakan fokus baru dalam dunia bisnis yang perlu diperhatikan.

“Meski terdapat banyak manfaat dari green marketing bagi lingkungan dan perusahaan, komitmen pemilik dan top management dari perusahaan untuk melakukan praktek ini masih sangat kecil. Menurut saya, penting untuk praktisi bisnis melakukan praktek green marketing karena praktek ini berguna bagi lingkungan dapat memperkuat brand image sebuah perusahaan,” Genoveva menjelaskan.

Dalam artikel jurnal tersebut, Genoveva dan Ridho juga memberikan rekomendasi untuk pemerintah berdasarkan hasil penelitian mereka. Mereka berharap pemerintah dapat mengatur kebijakan untuk perusahan-perusahaan yang memiliki dampak positif terhadap lingkungan serta terus mengawal perusahaan-perusahaan yang berdampak negatif bagi lingkungan. (AC/SL)