Actual

What's happening in PresUniv


Published: 13 Oct 2017

Cikarang, Indonesia—President University (PresUniv) hosted a visiting Professor, Cleopatra Veloutsou in seminars, which were held on October 9-10 in the Campus. She presented in two seminars: Brand Management Seminar, which was held for the students and Journal Publishing that was attended by lecturers. Cleopatra is a Professor of Brand Management from the University of Glasgow, Editor of Journal of Product and Brand Management, and Head of Marketing Research Unit Athens Institute of Education and Research.

In the first seminar, Veloutsou introduced brand management and why it is important. The modern consumer tend to buy experience than commodities. To her, there are three components of brand, which are symbol, product, and person.

“Brand is a corporate identity uses to identify itself to people. A good brand need to be memorable and meaningful; it should represent what the product is and imply promises to the costumers”, she said.

In the second seminar she explained the basic understanding of an academic publishing. According to her, out of 16 papers submitted from Indonesia, only one paper was accepted. Furthermore, she explained that one of the reasons behind the lack of acceptable paper is the low awareness of the journals’ writing method.

“The writers need to understand why they choose a research topic and know the impact that it will bring to the society and academics. A good journal with high acceptance rate is measured by citations and the quality of the manuscripts that will be assessed through originality, rigor, and relevance,” Veloutsou explained.

When a research paper is submitted, an editor will assess it and decide whether it is qualified to be submitted to the reviewer or not. The review process is relatively slow, it will take normally one and half month to four months per round. The process might have three to four rounds for a submission to a journal where the top journals only accept less than 10% of the submitted papers.

“The writer needs to point out the research topic that is important and interesting for certain pre-identified audience both core and peripheral. You cannot do research on something just because nobody has done it before. You have to explain to us why your research is important and what are the impacts,” said Cleopatra.

Cleopatra has published 45 papers in many international journals and she is also active as an Co-Editor in Journal of Product and Brand Management since 2013 with more than 300 submissions a year. She is also a guest editor and member of editorial board who reviewe about two papers a month for journals.


Prof. Cleopatra Veloutsou: Ahli Brand Management dan Penerbit Internasional

Cikarang, Indonesia—President University menjamu salah satu visiting Professor, Cleopatra Veloutsou dalam seminar yang diselenggarakan pada 9-10 Oktober di Kampus President University. Ia memberikan dua seminar: seminar Brand Management yang diselenggarakan untuk mahasiswa dan seminar dengan topik Penerbitan Jurnal yang diselenggarakan untuk para dosen. Cleopatra adalah Professor Brand Management di University of Glasgow, Editor Journal of Product and Brand Management, Kepala Unit Riset Marketing di Athens Institute of Education and Research.

Pada seminar pertama, Veloutsou memperkenalkan pentingnya brand management. Konsumen modern cenderung membeli pengalaman dari pada komoditas. Menurutnya, ada tiga komponen dari brand yaitu simbol, produk, dan orang.

“Sebuah brand (merek) adalah identitas perusahaan yang digunakan untuk memperkenalkan dirinya pada publik. Sebuah brand yang baik sebaiknya mudah diingat dan mempunyai arti; ia seharusnya mewakili produknya dan menunjukkan janji kepada konsumen”, jelas Cleopatra.

Pada seminar kedua ia menjelaskan tentang pemahaman mendasar dari sebuah penerbitan akademis. Menurutnya, dari 16 riset yang diajukan oleh peneliti dari Indonesia, hanya satu yang diterima. Alasan dibalik kurangnya paper yang diterima menurut Cleopatra adalah kurangnya wawasan peneliti mengenai metode penulisan jurnal yang dituju.

“Para penulis harus memahami mengapa mereka memilih sebuah topik riset dan tahu dampak riset mereka bagi masyarakat dan bidang akademik.  Sebuah jurnal yang bagus dengan nilai terima yang tinggi diukur dari kutipan yang diambil dan kualitas manuskrip yang dinilai dari originalitas, ketelitian, dan relevansi.

Ketika sebuah riset dikirimkan, seorang editor akan menilai dan memutuskan apakah jurnal tersebut cukup berkualitas untuk dilanjutkan kepada seorang reviewer (peninjau). Process peninjauan relatif lambat, normalnya akan memakan waktu satu setengah bulan sampai empat bulan per putaran. Terdapat tiga sampai empat putaran untuk sebuah pengajuan ke jurnal dimana jurnal terkemuka hanya menerima kurang dari 10% riset yang dikirimkan.

“Penulis haruslah menunjukkan topik riset yang penting dan menarik untuk audiens tertentu yang telah diidentifikasi sebelumnya, baik inti maupun bukan. Anda tidak dapat meneliti sesuatu hanya karena belum ada satupun yang melakukannya, Anda harus menjelaskan mengapa penelitian Anda itu penting dan apa dampaknya,” ungkap Cleopatra.

Cleopatra telah menerbitkan 45 riset dan ia juga aktif sebagai Co-Editor di Journal of Product and Brand Management sejak 2013 dengan lebih dari 300 riset yang diajukan tiap tahunnya. Ia juga seorang  editor tamu dan anggota editorial board yang meninjau dua paper per bulan untuk jurnal.