Published: 17 Apr 2018

Visual Communication Design (VCD) Study Program of President University held the first Art Competition and Exhibition “ACE” on 21-25 March 2018 at President University located in Jababeka Industrial Estate, Cikarang. This creative event aimed to present VCD students’ skills and creativity in delivering their hidden insight, especially social message, in some creative ways. There are three series of events which are: Exhibition, Art Competition, and Seminar.

As a new study program with unique knowledge compared to the other fields of study which come from science, VCD expects ACE exhibition could unveil the insights of academicians and visitors about the power of art and design world. The creative works displayed in the exhibition are students’ class assignments from VCD batch 2015, 2016 and 2017, included final project (thesis) from VCD student 2014. There are various  visualization techniques such as illustration, hand drawing, visual composition, photography, and book design. Additionally, there are also on-screen artworks like animation and creative multimedia.

The Art Competition aimed to introduce academic creative culture to senior high school students. There are many high schools from different cities such as from Jakarta, Palembang, Yogyakarta, Bogor, and Semarang competed in the event.

The theme of illustration and hand lettering competition was “The Muted Sense”, the visualization of the hardness and limitation of middle-low citizens to speak up about their personal insight.

The winners of each category are:

Illustration

1st place: Gabriella, SMA Kesatuan Bogor

2nd place:  Anjeli Elvari, SMAN 34 Jakarta

3rd place: Rana Syarifah, Madrasah Aliyah As-Syafi'iyah 01 Jakarta

Hand Lettering

1st place: Michelle, SMAK 6 BPK Penabur Jakarta

2nd place: M. Rafli Ramadhani, Sampoerna Academy Jakarta Selatan

3rd place: Arma Maksum Khoirudin, MA Muallimin Muhammadiyah Yogyakarta

The summit of the event was set on Monday 25 March 2018 at Charles Himawan Auditorium, President University. Live show, seminar and competition were well arranged by VCD students after the art competition.

This activity gained positive response from a large number of visitors and also attracted enthusiast participants from several cities outside Bekasi and received nice feedback from the audiences.

The “ACE” Competition and Exhibition 2018 by VCD is planned to be routine agenda in the following years. The ACE would come back with unique concept, freshly innovated for each annual event.


Program Studi Desain Komunikasi Visual (VCD) President University menyelenggarakan Kompetisi Seni dan Pameran “ACE” yang pertama pada 21-25 Maret 2018 di President University yang berlokasi di Kawasan Industri Jababeka, Cikarang. Acara kreatif ini bertujuan untuk menyajikan keterampilan dan kreativitas siswa VCD dalam menyampaikan wawasan tersembunyi mereka, terutama pesan sosial, dalam beberapa cara kreatif. Ada tiga rangkaian acara yaitu: Pameran, Kompetisi Seni, dan Seminar.

Sebagai program studi baru dengan pengetahuan unik dibandingkan dengan bidang studi lain yang berasal dari sains, VCD mengharapkan pameran ACE dapat mengungkap wawasan akademisi dan pengunjung tentang kekuatan seni dan dunia desain. Karya-karya kreatif yang ditampilkan dalam pameran adalah tugas kelas siswa dari VCD angkatan 2015, 2016 dan 2017, termasuk proyek akhir (tesis) dari siswa VCD 2014. Ada berbagai teknik visualisasi seperti ilustrasi, gambar tangan, komposisi visual, fotografi, dan desain buku. Selain itu, ada juga karya seni di layar seperti animasi dan multimedia kreatif.

Kompetisi Seni bertujuan untuk memperkenalkan budaya kreatif akademik kepada siswa sekolah menengah atas. Ada banyak sekolah menengah dari berbagai kota seperti Jakarta, Palembang, Yogyakarta, Bogor, dan Semarang yang berkompetisi di acara tersebut.

Tema ilustrasi dan kompetisi tulisan tangan adalah "The Muted Sense", visualisasi kekerasan dan keterbatasan warga menengah ke bawah untuk berbicara tentang wawasan pribadi mereka.

Pemenang dari setiap kategori diantaranya:

Illustration

1st place: Gabriella, SMA Kesatuan Bogor

2nd place: Anjeli Elvari, SMAN 34 Jakarta

3rd place: Rana Syarifah, Madrasah Aliyah As-Syafi'iyah 01 Jakarta

Hand Lettering

1st place: Michelle, SMAK 6 BPK Penabur Jakarta

2nd place: M. Rafli Ramadhani, Sampoerna Academy Jakarta Selatan

3rd place: Arma Maksum Khoirudin, MA Muallimin Muhammadiyah Yogyakarta

Puncak acara ditetapkan pada hari Senin 25 Maret 2018 di Auditorium Charles Himawan, President University. Pertunjukan langsung, seminar dan kompetisi diatur dengan baik oleh mahasiswa VCD setelah kompetisi seni.

Kegiatan ini mendapatkan respon positif dari sejumlah besar pengunjung dan juga menarik peserta antusias dari beberapa kota di luar Bekasi dan menerima umpan balik yang bagus dari para penonton.

Kompetisi dan Pameran “ACE” 2018 oleh VCD direncanakan akan menjadi agenda rutin di tahun-tahun berikutnya. ACE akan kembali dengan konsep unik, yang baru saja diinovasi untuk setiap acara tahunan.