Published: 10 Aug 2017

Cikarang, Indonesia—President University was chosen as one of the host universities for Darmasiswa Scholarship program organized by the Ministry of Education and Culture of Republic of Indonesia (Mendikbud) in cooperation with the Ministry of Foreign Affairs of Republic of Indonesia. President University will host six students from various countries; Moreblessings Mapolisa (Zimbabwe), My Thao Le (Vietnam), Dominique Nicole Portillo (El Salvador), Salimata Sarr (Senegal), Sahobiddini Mamurboy (Tajikistan), and Flavia Nambooze (Uganda). The participants are expected to arrive at 27-29 August 2017 and will join the Darmasiswa Orientation Program at 30 August 2017 held by Mendikbud.

In President University, participants will learn Bahasa Indonesia with several socio-cultural activities such as Pencak Silat and traditional dance that will be held once a week. Every participant will be accompanied by a student buddy to help them with technical matters, as well as to improve their Bahasa Indonesia skill. During the program, the participants will stay at President University Student Housing.

To introduce more about Indonesia and its culture, participants will also be invited to visit several traditional and cultural places in West Java Province, such as Saung Udjo in Bandung, Taman Mini Indonesia Indah, Kota Tua in Jakarta. They will also be introduced to the industrial area in Cikarang through an Industry tour in Kawasan Industri Jababeka. There will also be a community service program to increase the interaction of the participants with the local society.

Darmasiswa is a scholarship program offered to all foreign students from countries that have diplomatic relationship with Indonesia. The program is aimed to promote and increase the interest in the language and culture of Indonesia among the youth of other countries. Participants will study Bahasa, art, and culture for one until two year.

“President University is one of universities in indonesia with the highest number of international students in indonesia. Darmasiswa program which participated by the foreigners is in line with the university’s vision to support campus’ internationalization. We invite foreigners around the world who fulfill the requirements to join Darmasiswa program in President University”, Said Handa S. Abidin, Vice Rector for Communications and Partnership President University. (SL)


Cikarang, Indonesia—President University terpilih menjadi salah satu tuan rumah bagi program beasiswa Darmasiswa yang di selenggarakan oleh Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia (Mendikbud) yang bekerja sama dengan Kementriaan Luar Negeri Republik Indonesia. President University akan menjamu enam orang mahasiswa dari berbagai negara, yaitu Moreblessings Mapolisa (Zimbabwe), My Thao Le (Vietnam), Dominique Nicole Portillo (El Salvador), Salimata Sarr (Senegal), Sahobiddini Mamurboy (Tajikistan), dan Flavia Nambooze (Uganda). Para peserta akan datang pada 27-29 Agustus 2017 dan akan mengikuti program orientasi Darmasiswa yang akan diselenggarakan pada 30 Agustus 2017 yang kemudian akan dikirim ke univeristas tujuan masing-masing.

Di President University, peserta akan belajar Bahasa Indonesia dengan beberapa kegiatan sosio-kultural seperti Pencak Silat, dan tarian tradisional yang akan digelar seminggu sekali. Setiap peserta akan didampingi oleh student buddy untuk membantu mereka dalam hal teknis, dan meningkatkan kemampuan Bahasa Indonesia mereka. Selama program berlangsung, para peserta akan tinggal di asrama President University.

Untuk mengenalkan lebih banyak tentang Indonesia dan budayanya, peserta juga akan diajak mengunjungi beberapa tempat tradisional di Provinsi Jawa Barat, seperti Saung Udjo di Bandung, Taman Mini Indonesia Indah, Kota Tua di Jakarta. Mereka juga akan diperkenalkan ke lingkungan industri di Cikarang melalui tur Industri di Kawasan Industri Jababeka. Juga akan ada program pelayanan masyarakat yang bertujuan untuk meningkatkan interaksi peserta dengan masyarakat setempat.

Darmasiswa adalah program beasiswa yang ditawarkan kepada semua mahasiswa asing dari negara-negara yang memiliki hubungan diplomatik dengan Indonesia yang bertujuan untuk mempromosikan dan meningkatkan minat terhadap bahasa dan budaya Indonesia di kalangan pemuda negara lain. Peserta akan belajar bahasa, seni dan budaya selama satu sampai dua tahun.

“President University merupakan salah satu universitas di Indonesia yang memiliki mahasiswa asing terbesar di Indonesia. Program Darmasiswa yang diikuti oleh peserta asing sangat selaras dengan arah universitas yang mendukung internasionalisasi kampus. Kami mengundang warga negara asing di seluruh dunia yang memenuhi persyaratan untuk mengikuti program Darmasiswa di President University”, Ujar Handa S. Abidin, Wakil Rektor Bidang Komunikasi dan Kerja Sama President University. (SL)